Hässleholms kommun

Guide för ekonomiskt bistånds e-tjänst

Genom vår e-tjänst kan du ansöka om ekonomiskt bistånd. Här kommer en steg för steg-guide om hur du fyller i din e-ansökan.

Behöver du hjälp?

Behöver du ytterligare hjälp med din e-ansökan har vi öppen mottagning för hjälp med att ansöka via vår e-tjänst.

Under maj månad har vi öppen mottagning på Tingshusgatan 1 i Hässleholm:

  • Tisdagar 13.30-15.30 (Ingen mottagning sjätte maj och 13:e maj)
  • Torsdagar 13.30-15.30 (Ingen mottagning första maj eller åttonde maj)

1.1 Hässleholms portalsida för e-tjänster

Observera att du inte kan använda e-tjänsten om du är ansluten till Hässleholms öppna nätverk via wifi.

1. Klicka på Sjävservice, överst till höger på sidan.

Bild på Hässleholms kommunens hemsida för e-tjänster

2. På nästa sida klickar du på Omsorg och stöd.

Bild på Hässleholms kommunens hemsida för e-tjänster

3. Sedan klickar du på Fortsatt ansökan om ekonomiskt bistånd.

Bild på Hässleholms kommunens hemsida för e-tjänster

1.2 Portalsida för ekonomiskt bistånds e-tjänst

Du har nu kommit till portalsidan för ekonomiskt bistånds e-tjänst. Här finns information om vad du kan använda e-tjänsten till och information om GDPR och PuL. Kryssa i att du läst och är införstådd med informationen och klicka sedan på starta e-tjänsten.

Instruktion för portalsida e-tjänst

1.3 Logga in med BankID

Du kommer nu till inloggningssidan där du ska använda ditt Mobila Bank-ID för att komma in på e-tjänsten. Välj BankID på denna enhet om du logga in från din telefon med Mobilt BankID eller om du loggar in från en dator med Mobilt BankID på fil. Om du loggar in via en dator eller en telefon där du inte har ditt Mobila Bank-ID väljer du BankID på annan enhet.

Bild på e-tjänst med en svart rektangel där man klickar för att komma till tjänsten.

1.4 E-tjänstens startsida

När du har loggat in via Mobilt BankID kommer du till startsidan för e-tjänsten. Här kan du välja att skicka ett meddelande till din handläggare, läsa meddelanden från din handläggare, se dina tidigare beslut om ekonomiskt bistånd och ansöka om ekonomiskt bistånd för en ny period.

OBS! Du måste ha fått ett tidigare beslut om ekonomiskt bistånd för att kunna ansöka.

Bild på steg 4

1.5 Logga ut från e-tjänsten

För att logga ut från e-tjänsten klickar du på Mer och sedan på Logga ut.

Instruktion från logga ut från e-tjänsten

2.1 Starta e-ansökan

Om det finns möjlighet att öppna en e-ansökan för en ny månad kommer där finnas en röd cirkel med en siffra i vid länken ärende på vänster sida. Klicka på Ärenden. Du kommer nu till en ny sida där en informationstext om ditt ärende finns. Klicka på Möjliga ansökningar.

Bild på steg 5

Du kommer nu få upp en ruta med vilka månader som du kan ansöka för. I vanliga fall är det en månad man kan ansöka för, men detta skilja sig under sommaren eller runt jul. Klicka på ansök för den månaden du vill ansöka om.

Bild på steg 6

2.2 Fylla i e-ansökan

1. Du kommer nu till första sidan på ansökan. Denna kan se annorlunda ut beroende på om du är en eller om ni är två som ska ansöka. Telefonnummer och e-post hämtas från vårt system men det är viktigt att du kollar att de stämmer, annars kan du själv ändra det. Det är viktigt att telefonnummer och e-postadress är rätt då dessa används för att skicka meddelande till dig. Tryck på sedan på Nästa.

Ekonomiskt bistånd

2. På sida två ska du först ange om du har inkomster från någon av de myndigheter som listas i texten. Om du har inkomster från någon av dem ska du klicka i Ja. Om du inte har det ska du kryssa i Nej.

3. Du ska sedan fylla i om du har andra former av inkomster, exempelvis om du har fått kontoinsättningar, har fått lön och så vidare. Om du inte har fått det ska du kryssa i Jag har inga andra inkomster och sedan trycka på nästa. Om du har andra inkomster ska du trycka på Lägg till inkomster. För att kunna trycka på nästa måste du fylla vilka inkomster du har om du har kryssat i denna ruta.

Bild på steg 7 i ansökan

4. Du kommer nu få upp en ny sida där du ska ange vilka inkomster du har fått. Välj typ av inkomster, fyll i hur mycket pengar du har fått, ange datum för när du har fått pengarna och sedan om det gäller dig själv (sökande) eller den du ansöker tillsammans med (medsökande). Du har även möjligheten här att ladda upp underlag på din inkomst genom att trycka på knappen Ladda upp


(OBS! Det går för närvarande inte att ladda upp filer som har å, ä eller ö i filnamnet så du behöver ändra namnet på filen innan du laddar upp den).

Du kan antingen ladda upp ett dokument som du har sparat eller, om du ansöker vi mobiltelefon, ta ett foto på det du vill ladda upp.
Tryck sedan på Spara. Gör så här för varje inkomst som du vill registrera. När du är klar kryssar du i Jag har registrerat alla andra inkomster.

Bild på steg 8 i ansökan

5. På nästa sida ska du först ange om du eller den du ansöker med har fått någon ny tillgång sedan förra ansökan om ekonomiskt bistånd. Om ni inte fått det kan du trycka på Jag har inga tillgångar att registrera. Om ni har fått det ska du trycka på Lägg till tillgång.

Bild på steg 9 i ansökan

6. Du kommer nu komma till en sida där du ska ange vad det är för typ av tillgång du/ni har och vad den är värd. Om det finns något form av kvitto, köpekontrakt eller liknande kan du trycka på knappen Ladda upp för att antingen ladda upp ett dokument eller ta ett foto på det med din mobilkamera. Tryck sedan på Spara. När du har registrerat alla nya tillgångar kryssar du i Jag har registrerat alla tillgångar.

Bild på steg 10 i ansökan

7. Om du har några barn som bor hemma ska du sedan kryssa i om dessa barn haft några inkomster eller fått nya tillgångar sedan er förra ansökan om ekonomiskt bistånd. Om de inte har fått det ska du kryssa i barn som bor hemma har inga inkomster eller tillgångar. I annat fall ska du ange dessa inkomster/tillgångar genom att trycka på Lägg till hemmavarande barns inkomst eller tillgång.

Bild på steg 11 i ansökan

8. När du sedan har registrerat allt så kryssar du i Jag har registrerat barn som bor hemmas inkomster och tillgångar. Klicka sedan på Nästa.

9. På nästa sida ska du fylla i vilka utgifter som du vill ansöka om ekonomiskt bistånd för. Om du inte har några utgifter kryssar du i Jag har inga utgifter att registrera. Om du har utgifter du vill ansöka om klickar du på Lägg till utgifter. Om du har kryssat i att du har utgifter så behöver du fylla i vilka dessa är under lägg till utgifter för att kunna klicka på knappen Nästa.

Bild på steg 12 i ansökan

10. Du kommer nu fram till en sida där det finns en rullista där du kan välja vilken form av utgift du vill ansöka om. Om ingen kategori passar för det du vill ansöka om väljer du övrigt i listan.

Efter att du har valt utgift i rullistan ska du fylla i kostnaden för utgiften, när den ska vara betald (eller vilket datum du köpte det om det handlar om exempelvis resekort eller medicin) Du kan sedan välja att ladda upp underlag för kostnaden genom att trycka på knappen Ladda upp. Vi begär inte in underlag på kostnader om det inte rör sig om något som du har lagt in som övrig kostnad, om din handläggare bedömer att det behövs underlag för att kunna ta beslut eller om du har valts ut för en slumpmässig stickprovskontroll.

När du har fyllt i alla fälten klickar du på Spara. Gör sedan om detta för alla utgifter du vill ansöka om. Kryssa sedan i Jag har registrerat alla utgifter och klicka sedan på Nästa.


Bild på steg 13 i ansökan

11. På nästa sida kan du skriva meddelande till din handläggare om något har ändrats i din planering eller om du har några bokade besök hos annan myndighet/vårdgivare som kan vara viktiga för oss att veta om. Här kan du även ladda upp exempelvis om du har fått en ny handlingsplan från Arbetsförmedlingen eller ett sjukintyg från sjukvården. Klicka sedan på Nästa.

Bild på steg 14 i ansökan

12. På sista sidan ser du först en sammanfattning på hela din ansökan. Om du har råkat angel fel uppgifter kan du trycka på knappen Ändra. Efter sammanfattningen kommer en försäkran som du behöver läsa igenom. När du har läst igenom den och din ansökan är korrekt ifylld ska du kryssa i rutan Jag har läst informationen ovan och försäkrar att de uppgifter jag har lämnat är korrekta och sanningsenliga.

Du kan nu trycka på knappen Signera för att kunna skriva under med Mobilt Bank-ID.

Instruktion för att försäkra om att ansökan är giltig och följer instruktionerna

13. Du kommer nu tillbaka till första sidan på ansökan och längst ner kommer du få upp ett meddelande om att din ansökan är inlämnad. Du kommer även efter en stund få ett SMS med ett meddelande om att din ansökan är mottagen.

Bild på steg 16 i ansökan

14. Om ni är två som ansöker behöver nu medsökande logga in för att godkänna ansökan. Medsökande kommer även få ett meddelande via telefon med länk för att kunna logga in på e-tjänsten för att göra detta.

Bild på steg 17 i ansökan

15. Om du klickar på Ärenden kan du nu till höger se att det finns en ansökan inlämnad. Klicka på Följ din ansökan för att följa handläggningen i ditt ärende.

Om du söker tillsammans med någon annan kan nu de logga in på e-tjänsten för att läsa igenom och signera ansökan. När de loggar in kan de se att det finns en ansökan som behöver signeras för den ska kunna handläggas.Tryck på på texten som börjar med Du har en ansökan att godkänna.


Bild på steg 18a i ansökan

16. De kommer nu till själva ansökan som ska läsas igenom. Om det är något som är felaktigt kan de välja att underkänna ansökan och då behöver den göras om. Om allt är korrekt trycker nu medsökande på signering. Rutan för Mobilt BankID kommer nu upp.

Bild på steg 18 b i ansökan

2.3 När det har tagits beslut i ditt ärende

Om din ansökan är komplett och inte behöver ytterligare kompletteringar kommer du få ett SMS när ansökan är klar. Klicka på länken eller skriv in adressen från detta SMS för att se vilket beslut du har och när eventuell utbetalning kommer göras. Om det har gjorts en utredning i ditt ärende kommer du kunna se den längst ner under dokumentation.

Bild på steg 19 a i ansökan

2.4 Begäran om komplettering/stickprovskontroll

Om din handläggare bedömer att ditt ärende behöver ytterligare underlag för att handläggas eller om ditt ärende har valts ut för slumpmässig stickprovskontroll kommer du fått ett SMS om detta.

Om du har fått ett meddelande om att du behöver komplettera din ansökan kan du se vad som behöver kompletteras genom att logga in på e-tjänsten och sedan klicka på ärenden. Du kommer nu se att där står komplettering begärd, klicka på följ din ansökan.

Bild på steg 19 b i ansökan
Instruktioner för ansökan om e-tjänst

Här kan du se vilka kompletteringar som är begärda och vilka datum du senast ska lämna in dessa. Du kan nu välja att ladda upp begärda kompletteringar direkt i e-tjänsten. Om du använder e-tjänsten via mobiltelefon kan du även välja att ta foton på dokument eller kvitton när du trycker på Ladda upp. När du har laddat upp kompletteringarna klickar du sedan på Skicka in.

Bild på steg 20 i ansökan
Instruktion för ansökan om ekonomiskt bistånd

Om dina kompletteringar blir godkända kommer du få ett SMS om detta och det kommer även synas i ditt ärende på e-tjänsten att de är godkända. Om det krävs ytterligare kompletteringar kommer du få SMS även om detta.

Bild på e-tjänst för ansökan till ekonomiskt bistånd. En svart rektangel visar var du ska klicka för att logga ut och återgå till startsidan.

När handläggningen av ditt ärende är klar kommer du sedan få ett SMS om att beslut har tagits i ditt ärende.

3.1 Skicka meddelanden till din handläggare


Om du har någon fråga till din handläggare kan du från startsidan i e-tjänsten klicka på Läs meddelande för att starta en konversation.


Bild på e-tjänst för ansökan till ekonomiskt bistånd med en svart rektangel kring där medsökande nu kan logga in.

Tidigare öppna konversationer som du har med din handläggare kommer att synas här. Om du vill starta en ny klickar du på pennan uppe i det övre högra hörnet.

Billd på e-tjänst för ansökan till ekonomiskt bistånd. En svart rektangel visar var medsökanden hittar det senaste tillagda ärendet den är medsökande på, ärendets status och var hen ska klicka för att kunna signera.

En ny sida kommer fram där du först ska ange rubrik för ditt meddelande. Om ni är två som ansöker kan du välja att den andra personen ska inkluderas i konversationen genom att klicka på deras namn under Inkludera.

Instruktion om ny konversation

Du kommer nu till sidan där du kan skriva ditt meddelande. Skriv ditt meddelande i fältet tryck sedan på den blåa pilen för att skicka meddelande. Din handläggare kommer nu få information om att du har skickat ett meddelande. När din handläggare har svarat dig kommer du få ett SMS om detta.

Information om ansökans konversation

3.2 När din handläggare skickar meddelande till dig

Om din handläggare skickar ett meddelande till dig kommer du få information om detta via SMS. Du kan sedan logga in på e-tjänsten, där kommer du kunna se en röd ring med en siffra i. Klicka på Läs meddelande.

Instruktion om meddelanden i ansökan

Du kommer att se en förhandsgranskning av handläggarens meddelande överst på nästa sida klicka på meddelandet för att se hela innehållet. Du kan sedan svara på meddelandet direkt på denna sida.

Meddelanden från din handläggare

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: